AI Weekend u Rovinju okupio predstavnike regionalne i svetske tech scene

AI Weekend u Rovinju okupio predstavnike regionalne i svetske tech scene

U Rovinju je održan prvi AI Weekend, u organizaciji Weekend Media Festivala i CroAI-a, koji je okupio regionalnu i svetsku tehnološku scenu kako bi razmenili informacije, znanja i raspravili šta nam AI dodatno donosi u budućnosti.

Jedan od keynote speakera Mark van Ryswyk, bivši Chief Product Officer (CPO) Tindera, oslanjajući se na svoje bogato iskustvo u industriji igara i tehnološkim inovacijama, kako u Glu Mobileu tako i u Electronic Artsu, istražio je kako se AI pejsaž razvija i postavio ključno pitanje: „Služi li zaista današnji tehnološki razvoj ljudskim potrebama?“. Naglasio je važnost izgradnje poverenja potrošača, ističući da 54 % korisnika AI-a ne veruje podacima korištenim za treniranje AI sistema, naglašavajući potrebu da se korisnicima omogući kontrola nad njihovim podacima i razumevanje kako se ti podaci koriste.

O važnoj temi isprepletenosti AI-a i cyber bezbednosti govorila je Evanna Hu, CEO tvrtke Omelas, na predavanju pod pokroviteljstvom US Embassy pod nazivom AI and cybersecurity: Expanding the digital battlefield gde je istakla brzorastuće cyber napade, poput ransomwarea i napada na industrijske sisteme, ističući da AI može pomoći i napadačima i odbrambenim snagama. Naglasila je da je važno shvatiti da je AI samo alat, što nam daje mogućnost da se borimo protiv pretnji, ali je istakla da više nije pitanje hoćemo li biti napadnuti nego kada. „Sto posto je sigurno da ćemo biti napadnuti ili da ćemo se negde slučajno kompromitovati u digitalnom okruženju. Pretnje su se promenile. Površina napada se umnožila i za pojedince, ali i za organizacije“, rekla je Hu, i savetovala tri stvari kojima se može sprečiti većina napada, a to su VPN, enkripcija i menadžeri lozinki.

Tobias Zwingmann, suosnivač Rapyd.ai, u predavanju How to fail with AI and how to succeed“ podržano od strane Konrad-Adenauer-Stiftung, ukazao je na česte greške organizacija pri uvođenju AI tehnologija, ali i ključne elemente uspeha. Kroz jednostavan primer, kada recimo od AI-a tražimo pojam „velika mačka“, a dobijemo tigra, uporedio je nedostatak preciznosti u korišćenju AI s pogrešnim očekivanjima. Naglasio je i da je neuspeh čest deo inovacije, ali da je ključno učiti iz tih grešaka kako bi se razvile uspešne strategije za dugoročnu implementaciju veštačke inteligencije.

Od tech proizvoda iz Hrvatske do treće najkorišćenije AI aplikacije u svetu

Kako iz male zemlje doneti globalno jak tech proizvod predočio je Damir Sabol, direktor Software Engineeringa u Googleu. Sabol je s publikom podelio kako je došao do ideje stvaranja Photomatha, aplikacije za  rešavanje matematičkih problema, danas preuzete više od 700 milijuna puta koju je prodao Googleu a danas je treća najkorišćenija aplikacija u svetu. Ideja je nastala 2013. dok je sa sinom rešavao matematičke zadatke, a tehnologija Microblinka omogućila mu je da reši problem kroz automatizovano skeniranje.

Šta AI donosi sportu i fintechu?

Na panelu When do product companies bet on AI?  Ivan Bešlić, CSO Sofascorea, i Hrvoje Ćosić, CEO Aircasha, raspravljali su o ulozi AI-a u sportu i fintechu, ističući kako AI pomaže da se poboljša korisničko iskustvo i optimiziraju procesi. Bešlić je naglasio važnost stručnosti pri korišćenju AI alata, dok je Ćosić istakao saradnju između poslovnih i tehničkih timova. Kao dobre primere iz prakse, Bešlić je naveo koristi AI za prepoznavanje govora mržnje u live chatovima, a Ćosić za onboarding i upravljanje rizicima. Na kraju, obojica panelista zaključila su kako je obrazovanje ključ uspešnog korišćenja AI-a.

Važnost AI Acta

Nismo srećni, ali moglo je biti i gore„,  odgovorio je  Daniel Abbou, predsednik EU AI Foruma, na pitanje moderatorke  Milly Doolan , generalne direktorke EuroNavigatora, za njegova razmišljanja o evropskom zakonu o veštačkoj inteligenciji koji je stupio na snagu početkom avgusta. Na panelu „AI Act is out, what now“ panelisti su izrazili duboku zabrinutost uvođenjem akta jer kako kažu „može li se regulisati nešto što se stalno menja?“. Takođe, naveli su i kako mnogi od onih koji ne razumeju u potpunosti ulogu veštačke inteligencije zato strahuju od njenog uticaja na društvo i birokratiju.  Zaključak panela bio je da za kvalitetan razvoj AI treba poraditi na edukaciji i etici koja je važna kako kod izrade tako i kod korišćenja AI alata.

Building enterprise grade AI agents

Adam Silverman, izvršni direktor AgentOps.ai, govorio je o rastućem tržištu AI agenata, predviđenom da dosegne 28,5 milijardi dolara do 2028. Silverman je govorio o alatima potrebnim programerima za razvoj i testiranje AI agenata i o usklađivanju s regulatornim standardima. Ukazao je na važnost rane primene AI automatizacije koje donose brze i efikasne rezultate, uz upozorenje da potpuna automatizacija nije uvek moguća. Zaključak je bio da bi programeri trebalo da pažljivo biraju AI rešenja kako bi izbegli skupe greške i povećali operativnu efikasnost.

Inovacije vs. birokracija

Da je AI tehnologija današnjice, složio se s ostalim panelistima i govornicima i dr. Mazin A. Gadir, direktor partnerstva i strateških saveza u IQVIA-i, vodećem globalnom provajderu napredne analitike, tehnoloških rešenja i usluga kliničkih istraživanja za industriju bioloških nauka i stručnjak za digitalno zdravlje.  Iako se i na ovom panelu otvorilo pitanje inovacija i birokracije, dr. A. Gadir, primerom AI inicijative za dijabetes u Dubaiju, istakao je kako su vlade one koje  igraju ključnu ulogu u finansiranju i obrazovanju. Uprkos brzim rezultatima AI-a, poput skeniranja za manje od 24 sata, izazovi nedostatka talenata, birokratije i usvajanja tehnologija i dalje ostaju. Za kraj, moderator Zlatko Matokanović, direktor istraživanja i razvoja veštačke inteligencije u Q agency, naglasio je važnost zajedničkog angažmana, a dr. Gadir je istaknuo potrebu za trajnim finansiranjem i podrškom vlade.

Glavna ideja AI Weekenda bilo je deljenje međusobnog znanja i iskustava te podsticaj za kompanije da se otvore prema startupima i agencijama, da zajedno sarađuju i koriste AI na najbolji mogući način. Detaljnije o prvom AI Weekendu možete pronaći na internetskoj stranici i društvenim mrežama Instagram, Facebook i LinkedIn.