Servisiranje električnog trotineta

Servisiranje električnog trotineta

Kao i svako prevozno sredstvo i električne trotinete je potrebno redovno održavati da bi duže trajali i radili u skladu sa proizvođačkom specifikacijom. E sad, problem je što većina vlasnika trotineta počne da misli o održavanju tek kada se nešto pokvari. Čak i tada, mnogi se vode idejom da je „sam svoj majstor“ najbolji način za popravku, misleći da će tako uštedeti nešto novca. Uostalom, koliko komplikovana može da bude popravka električnog trotineta? Verovatno je vaš odgovor da je to lako, ali u praksi se pokazalo da to nije baš tako… Da bismo što kompletnije odgovorili na ovo pitanje, kontaktirali smo Ooter, ovlašćeni servis za Xiaomi i Ring električne trotinete. Oni su nam dali iscrpna objašnjenja, koja će vam, verujemo, pomoći da ne napravite greške i, u želji da uštedite neki dinar, ne napravite veću štetu od koristi.

Prvi i osnovni savet koji smo dobili je da ne verujete „uradi sam“ klipovima sa YouTube-a. Tamo se delovi menjaju za nekoliko minuta, a često izgleda kao da posao može da se završi i zatvorenih očiju. Uostalom, video editovanje čini čuda – procedura koja traje sat vremena, lako može da se skrati na dužinu klipa koju gledate, a svi neuspeli pokušaji se jednostavno „iseku“. Istina je da većina pokušaja samostalnih popravki, na kraju ipak završi u servisu, sa kvarovima koji su veći, kao i sa daleko većim troškovima popravke nego da je korisnik odmah trotinet odvezao u servis. Ovo se posebno odnosi na dve stvari – zamenu guma i jezička na preklopnom mehanizmu.

Zamena guma

Ovo deluje kao nešto što može da se obavi brzo i lako. Ali, ako bicikl vozite u servis da zamenite gume (koje se mnogo jednostavnije menjaju), zašto biste sami pokušavali da to uradite sa gumama na električnom trotinetu. Kao prvo, ova operacija zahteva određenu primenu sile, a s obzirom da se na jednom od točkova nalazi elektromotor, a na drugom disk kočnice, lako je oštetiti ih pa onda nastaje veliki (i skup) problem. A tek ako želite da zamenite obične gume punim, to je gotovo nemoguće samostalno uraditi. Uostalom, u servisu, gde taj posao rade stručni i obučeni serviseri sa odgovarajućim alatom, ovaj proces traje oko sat vremena po gumi… Zamislite koliko bi za tako nešto trebalo vama u kućnim uslovima…

Jezičak

Jedan od najčešćih kvarova kod električnih trotineta je da se izliže ili pukne jezičak koji zabravljuje preklopni mehanizam, koji je tada potrebno zameniti. Do njegovog pucanja uglavnom dolazi zbog naskakanja na ivičnjake. Morate da budete svesni da je preklopni deo izuzetno osteljiv na takve „akrobacije“. Na izgled, zamena jezička je jednostavna operacija, jer je potrebno „samo“ da se izbije klin koji ga drži i odšrafi jedan zavrtanj. U praksi, to izbijanje klina može da dovede i do loma šipke, što rezultuje do skoro 10 puta većeg troška od zamene jezička. A upravo za ovo, na YouTube-u možete da pronađete na desetine video snimaka koji pokazuju kako je to „jednostavno i brzo“.

Plastika za zaključavanje šipke

S obzirom da je u pitanju plastični deo, on se relativno lako lomi, ali i lako menja. Ovo je jedna od stvari na električnim trotinetima koje možete sami da obavite bez bojazni da ćete nešto drugo oštetiti.

Gumice za fiksiranje kablova

Ove gumice se usled vibracija tokom vožnje često gube, pa kablovi nisu fiksirani na mestima gde izlaze iz rama trotineta. Njihova zamena je trivijalna i to možete sami da uradite.

Baterija

To je jedna od osnovnih komponenti trotineta. Kao i sve baterije, i ova vremenom gubi na kapacitetu, pa je nakon određenog intervala (posle otprilike tri godine) zrela za zamenu. To je ujedno i jedna od najskupljih pojedinačnih komponenti trotineta. Međutim, s obzirom da se baterija sastoji iz velikog broja ćelija, većina baterija može da se uspešno reparira zamenom samo ćelija koje su neispravne. Tim postupkom može da se i do tri puta smanji trošak zamene baterije. Naravno, i jedan i drugi proces potrebno je uraditi u servisu.

Kočnice

Kada su kočnice u pitanju, postoji nekoliko različitih tipova kvarova. Mogu da se izližu paknovi, da se iskrivi kočioni disk, ili da otkaže mehanička kočnica. Koja god da je varijanta u pitanju, popravka bi trebala da se uradi u servisu.

Branici i zaštitne plastike

Pošto su i ovo plastični delovi, relativno lako se lome. Oni mogu da se bez mnogo muke zamene i samostalno.

Elektronika

U trotinetu postoji nekoliko elektronskih sklopova, koji mogu da se pokvare. U pitanju su kontroler za bateriju, motor i ekran. Jasno je da je za njihovu popravku ili zamenu potrebno iskustvo iz elektronike pa, ako niste elektroničar, bolje je da to prepustite profesionalcima.

Pranje trotineta

Za kraj smo ostavili jednu stvar koju korisnici ne rade nikad, ili je uglavnom rade pogrešno – održavanje trotineta čistim. Kao i automobil, i trotinet se u uslovima redovne eksploatacije prlja i na njega se hvata prašina, koju je potrebno povremeno skinuti. Nikad, ponavljamo nikad, nemojte da perete trotinet pod mlazom vode ili da ga tuširate u kadi (verujte nam, bili smo svedoci i takvih slučajeva). To je najbrži način da trotinet postane neupotrebljiv. Kod najvećeg broja modela, elektronika nije zaštićena od tečnosti i vlage, pa će takvo pranje dovesti do kratkog spoja i do prilično skupih popravki. Koja je alternativa? Kao dobar način za brisanje trotineta pokazala se magična krpa i neko sredstvo za čišćenje. I samo pet minuta vašeg vremena učiniće da trotinet zasija kao da je nov.

* * *

Zahvaljujemo se Ooter servisu na pomoći prilikom realizacije ovog teksta.